PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA

  • Muhtar Hamin MAN 1 Lombok Timur
Keywords: STAD Learning Model, Learning Achievement

Abstract

Classroom action research conducted at MAN 1 Lombok Timur Class X MIIA 2 Semester II aims to improve learning achievement in Mathematic subjects using the Student Team Achievement Division (STAD) Learning Model. The data from this research were collected by giving the Mathematic learning achievement test. In analyzing the data obtained, descriptive analysis method was used. The data generated from this study consisted of initial data, cycle I data and data from Cycle II. From the initial data, the average grade for the new class reached 67.35 and the learning completeness only reached 40%. This data is far below expectations considering that the KKM for Mathematic at this school is 75. In the first cycle there has been an increase and the percentage of learning completeness has reached 77%. In the second cycle, the average class acquisition has reached 85.35 and the percentage of learning completeness has reached 91,43%. The data in Cycle II is in line with expectations due to the use of a constructivist learning model. The conclusion obtained is the Student Team Achievement Division (STAD) Learning Model can improve Mathematic learning achievement for Class X Science 2 Semester II Academic Year 2020/2021 MAN 1 Lombok Timur.

References

Adnyana, M. E. (2020). Penerapan model pembelajaran TGT (teams games tournament) untuk meningkatkan aktivitas dan prestasi belajar biologi. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 322-334.

Agus Suprijono. (2013). Cooperative learning, teori & aplikasi PAIKEM. Pustaka Pelajar.

Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Baharudin & Esa Nur Wahyuni. (2015). Teori belajar dan pembelajaran. Ar Ruzz Media.

Hamalik, O. (2013). Prosedur belajar mengajar. Bumi Aksara.

Hosna, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21. Ghalia Indonesia.

Lestari, I. D., Ekanara, B., & Purwaningsih, D. E. (2021). Upaya meningkatkan kemampuan kognitif siswa kelas XI SMAN 4 Kota Serang melalui penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jig saw. Indonesian Journal of Educational Development, 1(4), 641-649.

Meneses, F. da C. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe team accelerated instruction untuk meningkatkan hasil belajar bahasa Indonesia. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 199-209.

Mulyasa. (2013). Pengembangan dan implementasi Kurikulum 2013. PT. Re maja Rosdakarya.

Nasution. (2008). Berbagai pendekatan dalam proses belajar mengajar. Bumi Aksara

Purwanto. (2013). Evaluasi hasil belajar. Pustaka Belajar.

Rostika, D. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan hasil belajar kimia. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 240-251.

Rusman. (2013). Metode-metode pembelajaran: Mengembangkan profesionalisme guru. Raja Grafindo Nusantara.

Setyowati, D. & Widana, I. W. (2016). Pengaruh minat, kepercayaan diri, dan kreativitas belajar terhadap hasil belajar matematika. Emasains, 5(1), 66-72. ISSN 2302-2124.

Slavin, R. E. (2005). Cooperative learning teori, riset dan praktik. Nusa Media. Sumandya, I. W. & Widana, I. W. (2019). Pengembangan skenario pembela jaran matematika berbasis vokasional untuk siswa kelas XI SMK. AK SIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(2), 244- 253,

Suparsawan, I. K. (2021). Implementasi pendekatan saintifik pada model pembelajaran kooperatif tipe STAD untuk meningkatkan keaktifan dan hasil belajar matematika. Indonesian Journal of Educational Develop ment, 1(4), 607-620.

Suwarsa, I. W. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe stu dent team achievement division untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Indonesian Journal of Educational Development, 1(2), 274-282.

Widana, I. W. (2013). Segiempat saccheri (kajian teoretik pada geometri noneuclid). Emasains, 2(3), 69-82.

Widana, I. W. & Diartini, P. A. (2021). Model pembelajaran problem based learning berbasis etnomatematika untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar matematika. Jurnal Emasains, X(1), 88-98.

Published
2021-12-27
How to Cite
Hamin, M. (2021). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Sains, 2(3), 88-93. https://doi.org/10.51673/jips.v2i3.1751
Section
Artikel